اهداف و ارزش ها

اهداف و ارزش ها

خوشبختی پایدار

 

دستیابی به خوشبختی سخت است. و حتی بعد از آن، احساس شادی می­تواند جایش را به احساساتی دهد که ما را تحت فشار زیادی قرار می­دهند، مانند: ترس، تردید، عصبانیت و شک.

در این مقاله مطالبی می­خوانید از زبان جن لیم در مورد خوشبختی واقعی و ماندگار. لیم بنیانگذار و مدیرعامل شرکت بیزینس کوچینگ “خوشبختی را تحویل بگیر” است. در این مقاله به روش­های رسیدن به خوشبختی اشاره می­شود که در جدیدترین کتاب لیم؛ ورای خوشبختی، در مورد آنها نوشته شده.

خوشبختی واقعی از شما شروع می­شود. به درونتان نگاه کنید.

“در حالی که گلخانه خود را آباد می­کنید، به دیگران نیز در آباد کردن گلخانه­شان کمک کنید.”  این استعاره­ای است در کتاب ورای خوشبختی که لیم از آن استفاده کرده تا به این حقیقت همیشگی اشاره کند: کمک کردن به دیگران آسان­تر است اگر ابتدا به خود کمک کنید.

او می­گوید: «همه ما تمایل داریم برای دیگران تلاش کنیم و به دیگران کمک کنیم. ما می­خواهیم به هر نوعی به بقیه کمک کنیم و بعد گلخانه خود را فراموش می­کنیم.»

شمایید که باید خوشبختی­تان را حفظ کنید. به همین دلیل است که لیم از افراد می­خواهد ابتدا مراقب خود باشند. گلخانه خود را آباد کنند، تا گسترده شده و منجر به اکوسیستمی مفرّح شود.

گلخانه­های استعاره­ای شما مانند یک باغچه سبز نیاز به شخم زدن دارد. باید درون را عمیقاً نگاه کنید، و آنچه مانع خوشبختی شما شده را کشف کنید.

لیم می­گوید می­توانید با موارد زیر شروع کنید:

  • نقاط قوت و نقاط ضعف خود را بدانید. چه چیزی احساسات منفی و بدی که نمی­خواهید را برمی­انگیزد؟ چه چیزی شما را لبریز از لذت می­کند؟ توانایی­ها و ناتوانی­های شما در چه مواردی است؟ پاسخ به این سوألات منجر به خود-آگاهی بهتر می­شود.
  • روان خود را بشناسید. لیم می­گوید: «ما ضربه­هایی که سالها بر ما وارد شده را با خود حمل می­کنیم. هم جسمی و هم روحی. به عقب برگشتن، به بچگی، و شناسایی عقایدی که تفکر ما را شکل داده­اند، بسیار سودمند است. بعد از شناسایی آنها می­توانیم بررسی کنیم که آیا آن افکار هنوز هم به دردمان می­خورند و آیا منجر به خوشبختی ما می­شوند؟

ارزش­هایی برای خود تعیین کنید و در رسیدن به اهدافتان با آن ارزش­ها زندگی کنید.

همین که کمی گلخانه خود را آباد کردید، قدم بعدی شناسایی ارزش­هایتان است. چون برای اینکه خوشبختی را به درستی پیدا کنید، باید طوری زندگی کنید که اجازه ابراز عقاید و اصول خود را داشته باشید.

لیم می­گوید: «خیلی از مردم می­گویند اوه بله، من ارزش­هایم را یادداشت کرده­ام. می­دانم برای چه زندگی می­کنم و می­میرم.» اما فقط وقتی که واقعاً روی آنها دقیق شوید و آنها را اولویت­بندی کنید، می­توانید به فهم عمیقی از اینکه چه کسی هستید دست یابید.»

لیم الگوی گلخانه را برای این به افراد، تیم­ها و کسب­و­کارها پیشنهاد داده تا به این فهم عمیق برسند. این  الگو شامل سه قسمت است: چه چیزی؟ چگونه؟ و چه کسی؟

چه چیزی، این سوألات را مطرح می­کند:

  • چه کاری انجام می­دهید که ورای شماست؟ اساساً هدف شما چیست؟
  • به عنوان یک انسان به چیزی بیشترین اعتقاد را دارید؟
  • اقدامات روزانه­ای که انجام می­دهید تا به آن واقعیت­ها دست یابید، کدامند؟

بعد از اینکه به این پاسخ­ها رسیدید، می­توانید سراغ سؤالات چگونه و چه کسی بروید. این سوألات به شما کمک خواهند کرد در اجتماعی بزرگتر، خوشبختی خود را حفظ کنید.

لیم می­گوید: «علم خوشبختی می­گوید اگر سطح تسلط، استقلال فردی و سرعت ترقی را بالاتر ببریم، حس حرکت، پیشرفت و رشد پیدا خواهیم کرد. و همین­طور حس متصل بودن به تمامی انسان­ها. به واقع حس خواهیم کرد که اهمیتی ندارد در دنیا چه می­گذرد، ما اصول خوشبختی ریشه­ای را به طور پایدار، رشد می­دهیم.»

سفر قهرمانانه­ خود را آغاز کن.

خوشبختی یک احساس است. اما ایجاد چنین احساسی اقدامات زیادی را می­طلبد. به همین دلیل است که در طلب شادی تمرکز به روی خود و اصول خود حیاتی است. سرانجام، به سفری قدم خواهید گذاشت که آن عقاید را می­آزماید و قوی­تر بیرون آمدن از این مسیر احساس رضایت به شما خواهد داد.

در کتاب ورای خوشبختی، لیم، دو سؤال را مطرح می­کند که هر قهرمانی باید از خود بپرسد:

  • در آن، برای من چه چیزی است؟
  • در آن برای دیگران چه چیزی است؟

سفر یک قهرمان، پر است از اهداف تزلزل­ناپذیر، که می­توانند تغییرات شکوهمند و شگفت­انگیزی ایجاد کنند.

فرقی نمی­کند شما فرد باشید یا شرکت یا مؤسسه غیرانتفاعی. چنین هدفی این قدرت را دارد که برای همه خوشبختی بیافریند. پیشرفت همگان و خوشبختی برای همه،

 

سمیه اصغری سارجوق، مدیر آموزشی گام کلس

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gc-phone-pack

بعد از تکمیل فرم زیر کارشناسان ما ، در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .