داشتن اعتماد به نفس بیشتر

هفت میانبر ذهنی برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر

هفت میانبر ذهنی برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر

  1. خود را از عقاید محدود کننده آزاد کنید.

تصور همه ما در کودکی این است که می­توانیم دنیا را فتح کنیم، اما جایی بین کودکی و بزرگسالی، اشتیاق و تمایل ذاتی ما نسبت به رویاپردازی از بین می­رود. والدین و مربیان ما توانایی­ها و ناتوانی­های خودشان را به ما تحمیل می­کنند. چنانچه یک مربی به ما نیاموزد که چگونه عقاید محدود­کننده را از ذهنمان بیرون کنیم، کارش را به درستی انجام نداده.

چطور خودتان این کار را انجام دهید:

محدودیتهای ذهن خود را با قرار گرفتن در موقعیت­های مختلف، پیدا کنید و خود را وادار به انجام کارهایی کنید که قبلاً احساس راحتی با آنها نمی­کردید. زمانی که به توانایی­های خود اعتماد داشته باشید خواهید دید که چه موفقیت­هایی می­توانید کسب کنید.

  1. هرگز خاطراتی که در ذهن شما هست یا برداشتهای شخصی خود را با واقعیت اشتباه نگیرید.

ذهن ما اطلاعات را دقیقاً همانطور که هستند ذخیره نمی­کند. بلکه آنها را خلاصه کرده و به شکلی که بیشتر مورد پسند ما باشد ذخیره می­کند. به همین دلیل اشخاصی که شاهد اتفاق مشترکی بوده­اند برداشت­های متفاوتی از آن دارند.

ذهن شما تمایلات درونی­ای دارد و بر اساس آنها اطلاعاتی را ذخیره می­کند که بیشترین هماهنگی را با عقاید، ارزش­ها و تصویری که از خود داریم، داشته باشند. این سیستم ذخیره­سازی گزینشی به مغز کمک می­کند از تجمع زیاد از حد اطلاعات دوری کند. بنابراین توجه داشته باشید که مغز همواره اطلاعات درستی به شما نمی­دهد. برای مثال اگر شما  عزت نفس پایینی داشته باشید، مغز شما تمایل دارد اطلاعاتی را ذخیره کند که نبود اعتماد به نفس را در شما تأیید می­کنند. این تمام چیزی خواهد بود که از یک اتفاق به یاد خواهید داشت.

 

 

چطور از پس آن بر بیایید:

واقعیت­هایی که ذهنتان به شما القا می­کند را دوباره بررسی کنید و سعی کنید از منظر دقیق­تری به موضوع نگاه کنید. با افرادی که ممکن است نظر متفاوتی داشته باشند، صحبت کنید.

  1. با خودتان حرف بزنید.

ممکن است خنده­دار به نظر برسد، اما بسیار مؤثر است. حرف زدن با خود می­تواند هوش و همچنین حافظه شما را تقویت کند، به تمرکز شما کمک کند، و حتی عملکرد ورزشی شما را بهبود ببخشد. مستند  ذهن انسان  مدعی است ما در هر دقیقه 300 تا 1000 کلمه به خود می­گوییم. نیروهای نظامی از قدرت القای افکار مثبت به خویش برای تحمل شرایط سخت، استفاده می­کنند.

برای مثال، با آموزش این روش به نو­سربازان که از نظر ذهنی محکم باشند و با خود جملات مثبت را تکرار کنند، آنها یاد می­گیرند چگونه بر ترس ناشی از سیستم لمبیک یا کناره­ای مغز، پیروز شوند. قسمتی از مغز که به ما در کنار آمدن با اضطراب کمک می­کند.

چطور این کار را انجام دهیم:

مثبت باشید، چراکه نحوه حرف زدن شما با خودتان پاسخ نوروبیولوژیک ذهنتان را تحت­تأثیر قرار می­دهد. زمانی که می­گویید می­دانم باید چه کار کنم یا به جای اینکه به مسائل به عنوان مشکل نگاه کنید، آنها را چالش تلقی می­کنید، پاسخ نوروبیولوژیک خود را تبدیل به پاسخ مثبت می­کنید.

  1. برای فائق آمدن بر تمایلات منفی خود، مثبت فکر کنید.

از دیرباز انسانها آموخته­اند که شکار کنند یا شکار خواهند شد. تمایلات منفی بشر، هزاران سال او را از خطر ایمن نگه می­داشته. اما هر چیز جدید یا متفاوت حیات ما را تهدید نمی­کند. این منفی­بافی­ها اعتماد به نفس ما را از بین می­برند چراکه مجبوریم تمام توجهمان را معطوف به اشتباهاتمان کنیم.

چطور از پس آن بربیاییم:

  • هر فکر منفی که به ذهنتان آمد را با پنج فکر مثبت دور کنید.
  • اجازه دهید هر فکر مثبت 20ثانیه در ذهن شما بماند قبل از اینکه سراغ فکر مثبت دیگری بروید.
  • احساسات خوب و احساسات بد خود را قبول کنید.
  • سعی نکنید احساسات منفی خود را سرکوب کنید.
  • از دلیل بروز احساسات خود آگاه باشید. در مورد افکار و احساسات منفی، عبارات منفی به کار نبرید چراکه اینکار آنها را قوی­تر می­کند. فقط شاهد آنها باشید.
  1. سطح کنجکاوی خود را بالا ببرید.

برای افرادی که می­خواهند اعتماد به نفس بالایی داشته باشند و موفقیت کسب کنند، کنجکاوی ویژگی بسیار مهمی است.

کنجکاوی اساس پیشرفت مادام­العمر است. اگر کنجکاو باقی بمانیم، همواره مشتاق یادگرفتن خواهیم بود و ذهن و قلبمان هر روز بازتر خواهد شد. با تجارب جدید و دستیابی به اطلاعات نو می­توانیم ذهن کنجکاو خود را حفظ کنیم.

سوأل بپرسید و کنجکاو باشید چون:

  • به جای تابع بودن، ذهن شما پویا می­شود.
  • تشویق می­شوید تا نسبت به ایده­های جدید هوشیار باشید.
  • درب دنیای جدید و احتمالات جدید به رویتان باز می­شود.
  • سوأل کردن و کنجکاوی پاسخی جدید به دنبال دارد که رهنمون شما در مسیری جدید است.
  1. تردید را از خود دور کنید.

اگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشید همواره خود را زیر دین دیگران حس خواهید کرد. اگر تصور کنید همیشه قربانی هستید دیگر در برابر موانع و مشکلات در زندگی مقاومت نمی­کنید.

قهرمانان هر جا که مورد نیاز باشد می­روند نه جایی که احساس راحتی بیشتر کنند. همواره طرز فکر من اینست که: در هر موقعیتی که قرار بگیرم، هر زمان و هر کجا، نخواهم ترسید چراکه مطمئنم هرجا که باشم موفق خواهم شد.

هیچ کس بجز خودتان نمی­تواند شما را در مسیر رسیدن به خواسته­هایتان متوقف کند. زمان آن رسیده تشخیص دهید در چه زمینه­هایی نسبت به خود دچار تردید هستید و آن مرزها را از میان بردارید.

  1. با ترس­هایتان روبه­رو شوید.

وقتی فکر کنیم بر چیزی کنترل داریم دیگر از آن نمی­ترسیم. وقتی با چیزی احساس راحتی کنیم دیگر از آن نمی­ترسیم. و زمانی که حس کنیم بر موضوعی کنترل نداریم نمی­توانیم به درستی فکر کنیم چرا که ذهن احساسی ما فرمان را بدست گرفته. برای همین است که گاهی ترس غیرمنطقی به نظر می­رسد، احساسات ما کنترل را بدست گرفته­اند.

جنگجویان همواره بسیار نزدیک به دشمن خود حرکت می­کنند. هیچ سودی در دوری کردن از ترس یا نادیده گرفتن و رد کردن آن وجود ندارد.

زمان بگذارید و در مورد بزرگترین ترس خود فکر کنید. با نزدیک شدن به آن، شرایط را بدتر کنید. بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد را تصور کنید. اکنون روی تنفس خود تمرکز کنید. بدن خود را ریلکس کنید. می­بینید که نمرده­اید! بلکه در مسیر فائق آمدن بر ترس خود هستید.

اگر شما به خودتان اطمینان و اعتماد ندارید چطور انتظار دارید دیگران به شما اطمینان داشته باشند؟

 

منبع:www.success.com

سمیه اصغری سارجوق، مدیر آموزشی گام کلس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gc-phone-pack

بعد از تکمیل فرم زیر کارشناسان ما ، در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت

This field is for validation purposes and should be left unchanged.