پنج راهکار برای تصمیم گیری که زندگی را برایتان راحت می کند

پنج راهکار برای تصمیم گیری که زندگی را برایتان راحت می کند

چرا این مقاله را بخوانیم:

  • بعد از اینکه در طول روز تصمیمات زیادی گرفتید، توانایی تصمیم­گیری شما تحلیل می­رود.
  • کم کردن زمانی که صرف تصمیم­گیری می­کنیم انرژی و نیروی تشخیص بیشتری برای کارهای مهم­تر فراهم می­کند.
  • شناسایی تصمیماتی تکراری که اهمیت ندارند به افراد کمک می­کند سریع و به­راحتی تصمیم بگیرند.

تحلیل نیروی تصمیم­گیری زمانی روی می­دهد که ذهن شما به جهت تصمیمات متعددی که مجبور به فکر کردن در موردشان هستید، خسته می­شود. این حالت در زندگی هر کسی به دلیل اتخاذ ده­ها تصمیم بزرگ و کوچک در طول روز، اتفاق می­افتد. برای بسیاری از ما شرایط کاری ایجاب می­کند مرتباً در حال تصمیم­گیری باشیم. والدین بودن هم شرایط مشابهی دارد. خستگی فکر کردن در مورد یک سری تصمیمات کوچک باعث می­شود شما در مورد تصمیمات مهم تعلل کنید. تصمیماتی مانند اینکه آیا در رابطه­ای که هستید بمانید یا نه، ویا اینکه در موقعیتی سرمایه­گذاری کنید یا نه.

با یادگرفتن راهکارهایی برای تصمیم­گیری راحت در مورد موضوعات کوچک، انرژی زیاد و قوه تشخیصی که صرف آنها می­کردید را برای تصمیمات مهم­تر ذخیره خواهید کرد.

با استفاده از اصول زیر می­توانید قوانین تصمیم­گیری مخصوص خود را داشته باشید. توجه داشته باشید منظور من این نیست که مطلقاً از این قوانین پیروی کنید، بلکه پیشنهاد می­کنم با استفاده از آنها قوانین ویژه خود را تهیه کنید.

 

  1. قانون “تصمیمات بی­اهمیت”

یک جنبه مهم در بهبود کیفیت تصمیم­گیری و کاهش خستگی حاصل از تصمیمات مکرر، اینست که تصمیمات بی­اهمیت را سریع تشخیص دهیم. اغلب با تصمیماتی مواجه می­شویم که اهمیتی ندارند یا برایشان درست و غلطی درکار نیست و فرقی نمی­کند چه جوابی به آنها می­دهیم. حتماً تعجب خواهید کرد اگر ببینید چه طیف وسیعی از تصمیمات در این رده قرار می­گیرند. برای مثال:

  • امشب چه غذایی بخوریم؟
  • آبی یا قرمز؟
  • فیلم کمدی ببینیم یا درام؟

 

سعی کنید تصمیماتی که در آن یک گزینه با گزینه دیگر فرقی ندارد یا فرق زیادی ندارد را سریع تشخیص دهید. و یکی را انتخاب کنید. اگر می­خواهید حسابی در موردش فکر کنید شیر یا خط بیندازید یا از کسی بخواهید بین یک و دو عددی را انتخاب کند. اگر یک را انتخاب کرد جواب بلی است و اگر دو را انتخاب کرد جواب منفی است. اینکار سرگرم کننده نیز خواهد بود.

یک تجربه: اگر می­خواهید در تشخیص تصمیمات کم­اهمیت بهتر عمل کنید، به مدت یک هفته تصمیماتتان را زیر نظر بگیرید. هر تصمیم نسبتاً بی­اهمیتی را که با آن مواجه شدید را یادداشت کنید. در آخر هفته آنها را دسته­بندی کنید. در این یک هفته در مورد بی­اهمیت یا کم­اهمیت دسته­بندی کردن تصمیمات سختگیرانه عمل کنید و مشاهده خواهید کرد که چطور ذهنتان باز می­شود.

  1. قانون “همیشه بخر”

اگر تصمیم­گیری در مورد خریدن یا نخریدن چیزی که زیاد مصرف می­کنید و زود­به­زود تمام می­شود،  وقت شما را می­گیرد، این قانون را اعمال کنید، آنرا بخرید. من شخصاً این قانون را در مورد کلم بروکلی همواره اعمال می­کنم. همسر و دختر من هر روز تقریباً یک بروکلی کامل مصرف می­کنند. بنابراین هر کدام از ما که به فروشگاه برویم حتماً کلم بروکلی می­خریم. اگر شروع کنید به استفاده از این قانون خواهید دید که در مدت کمی بسیاری از تصمیمات شما شامل این قانون شده. اما به یاد داشته باشید زمانی به استفاده از این قانون ادامه دهید که حداقل در 80% موارد درست جواب دهد.

قانون ما اینست: ” همیشه بروکلی بخر.” قانون مناسب شما و خانه شما چیست؟

  1. قانون “خسیس بازی در نیار”

این قانون تقریباً شبیه قانون قبلی است. اما دقیق­تر. با یک مثال برایتان توضیح می­دهم. من و خانواده­ام معمولاً از جایگاه­های سوختی که تخفیف دارند بنزین می­زنیم که ارزان­تر است. اگر درست برنامه­ریزی کنیم قبل از روشن شدن چراغ بنزین به جایگاه­های تخفیف­دار می­رویم ولی اگر نتوانیم خوب برنامه­ریزی کنیم، مجبور می­شویم به هر ایستگاهی که نزدیک­تر است برویم. جبران خسارت این شرایط 10 دلار برای ما آب می­خورد تا وقتی که بتوانیم به جایگاه ارزان­تر برسیم. در این موقعیت مراجعه به اولین ایستگاه نشان می­دهد که ما مستئسل هستیم. بنابراین ما قانونی وضع کردیم: “همیشه باک را پر کن.” به جای اینکه هم 10 دلار بیشتر خرج کنی و هم خود را در زحمت دوباره بیندازی. اصل مشابه دیگری از یک نویسنده به نام کریس گیلبو خوانده­ام که می­گوید اگر تشنه هستید و آب همراه خود نیاورده­اید، در جاهایی مانند فرودگاه، بدون در نظر گرفتن قیمت، آب بخرید و بنوشید. بدین­گونه اوقات بهتری خواهید داشت و تصمیمات درست­تری خواهید گرفت. “اگر تشنه هستید، همیشه آب بخرید و بنوشید، قیمتش مهم نیست.”

  1. برای کارهای تکراری قانون” مثل همیشه انجام بده” را رعایت کنید.

کارهای روتین، خود-کنترلی کمتری نیاز دارند. چنانچه یک کار تکراری را مثل همیشه و با روشی تکراری انجام دهید، دیگر انرژی اضافی برای تصمیم­گیری در مورد آن صرف نخواهید کرد.

برای مثال:

  • در هر مهمانی خانوادگی شما مسئول غذا می­شوید و خواهرتان مسئول سالاد و دسر.
  • هر زمان در فروشگاه شامل اشانتیون می­شوید، یک چیز واحد انتخاب می­کنید.
  • هر زمان برای مسافرت از خانه خارج می­شوید، روتین همیشگی را، برای چک کردن وسایلی که باید همراه ببرید و کارهایی که باید در خانه انجام دهید، دنبال می­کنید.
  • زمانی که فقط چند تا قرص ویتامین برایم باقی مانده، سریع به داروخانه می­روم و یک بسته قرص ویتامین می­خرم بدون اینکه منتظر شوم شاید چیز دیگری هم از داروخانه لازمم شد.
  1. الان یا بعد؟

این مورد شاید کمی با موارد دیگر هم­پوشانی داشته باشد. اما ارزش توجه را دارد. اغلب ذهنمان را درگیر این سوأل می­کنیم که آیا باید اینکار را الان انجام دهم یا بعداً. برای یک هفته به این سوأل جواب دهید: “الان”. و ببینید چطور می­شود. آیا نسبت به اینکه مورد به مورد فکر کنید و تصمیم بگیرید بهتر نشد؟ برای مثال:

  • به همکارم در مورد موضوعی الان ایمیل بزنم یا چند روز بعد؟
  • برای آخر هفته الان برنامه­ریزی کنم یا بعد؟

ممکن است موضوعی جزئی به نظر برسد اما نتایج حاصل از زیاد فکر کردن در مورد مسائل جزئی، قابل توجه است. هر تلاش ذهنی ما باعث می­شود انرژی لازم جهت تصمیمات بزرگ در ما تحلیل برود. یعنی وقتی در مورد تصمیمات بی­اهمیت زیادی فکر کنید، تصمیمات مهم­تر را از دست می­دهید. افرادی که دچار اضطراب هستند، در مورد تصمیمات خود زیاد از حد فکر می­کنند حتی اگر نتایج آن تصمیمات خیلی هم مهم نباشد.

منبع: www. Psychologytoday.com

سمیه اصغری سارجوق، مدیر آموزشی گام کلس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gc-phone-pack

بعد از تکمیل فرم زیر کارشناسان ما ، در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت

This field is for validation purposes and should be left unchanged.